Istnieje wiele rozwiązań technologicznych, stosowanych w najnowszych modelach kontenerów, które mają zwiększyć ich odporność na uszkodzenia mechaniczne, korozje itp. Ze względu na niekorzystne warunki w jakich znajdują się platformy transportowe, a także wielokrotne wykorzystywanie ich w spedycji międzynarodowej, warto jednak dołożyć dodatkowych starań, aby zabezpieczyć je przed awariami i usterkami.
Najlepszym sposobem jest ich regularne serwisowanie, co może przedłużyć ich żywotność nawet o 15 lat.
Przez większość czasu kontenery znajdują się na wodzie, czyli nieprzyjaznych dla stali warunkach, dlatego ich utrzymanie w dobrej kondycji jest nie lada wyzwaniem. Szczególnie trudne jest utrzymanie starszych kontenerów, które często stanowią większość floty armatorów i jak łatwo się domyślić są bardziej narażone na wszelkie awarie.
Głównym problemem jest korozja, której nie można uniknąć, ponieważ nawet najlepsze lakiery i pokrycie warstwą antykorozyjną nie da 100% ochrony. Rdza najczęściej pojawia się na na spodzie i rogach kontenera, czyli w miejscach, które najłatwiej uszkodzić w czasie przeładunku.
Istnieją jednak pewne sposoby, które pozwolą zachować dobry stan kontenera względnie długo. Przede wszystkim należy pamiętać o serwisie- przynajmniej raz w roku. Wymaga to trochę czasu, ale dzięki dokładnemu przeglądowi i naprawie, nie będzie to czas stracony. Regularny serwis kontenerów może przedłużyć ich żywotność nawet o 15 lat, dzięki czemu przedsiębiorstwo nie musi ponosić kosztów zakupu nowych platform.
Jakie prace powinny być przeprowadzone w trakcie serwisu?
Naprawa zardzewiałego poszycia i zabezpieczenie kontenera przed niekorzystnym wpływem czynników atmosferycznych to podstawa.
Najlepiej nie czekać z wizytą u serwisanta do ostatniej chwili, kiedy zmiany są już bardzo widoczne. Zanim odwiedzimy punkt serwisowy, dobrze byłoby sprawdzić czy firma taka posiada niezbędne certyfikaty. W przeciwnym razie „fachowcy” mogą narobić więcej strat niż korzyści.
Wszystkie naprawy kontenerów powinny podlegać wewnętrznej kontroli jakości i zgodności z normami IICL, a stosowane materiały muszą spełniać wymogi armatorów morskich. Szczególnie uważać trzeba w przypadku serwisu kontenerów chłodniczych. Tutaj serwisant musi być autoryzowanym partnerem danego producenta. Posiadanie certyfikatu wiarygodności sprawia, że może on dokonywać napraw agregatów chłodniczych bez ryzyka utraty gwarancji.
Należy pamiętać, że każda awaria kontenera- chłodni musi być natychmiast naprawiona przez specjalistów. Kolejna kwestią jest transport kontenera na miejsce serwisu. Nie ma z tym najmniejszego problemu, ponieważ można zlecić to serwisantowi bez względu na rodzaj kontenera.
Serwis kontenerów staje się coraz bardziej popularny, ponieważ zmniejsza to koszty utrzymania floty, poprzez wydłużenie żywotności kontenerów.
Trzeba jednak pamiętać, aby wybierać odpowiednie firmy serwisujące – takie, które posiadają niezbędne certyfikaty i mogą dać gwarancję, że naprawa przyniesie oczekiwaną poprawę.
Serwis kontenerów powinno przeprowadzać się przynajmniej raz w roku – bez względu na to, czy widoczne są już usterki. Nawet jeśli kontener wygląda dobrze, warto sprawdzić jego stan u fachowców, ponieważ ukryta korozja i inne niewidoczne na pierwszy rzut oka zmiany, mogą się pogłębiać i być w przyszłości ciężkie do naprawy.
DANE KONTAKTOWE
PEKO Spedycja Międzynarodowa
W. Jankowski, P. Stachura, Spółka Jawna
ul. Miałki Szlak 4/8
80-717 Gdańsk
e-mail: spedycjaoffice@peko.pl
Peko Spedycja Gdańsk
ul. Miałki Szlak 4/8, 80-717 Gdańsk
tel.: +48 58 323 88 29
e-mail: ladowa@peko.pl, air.warszawa@peko.pl
Peko Spedycja Gdynia
ul. Kwiatkowskiego 60, 81-156 Gdynia
tel.: +48 58 621 39 19
e-mail: gdynia@peko.pl
Peko Spedycja Warszawa
ul. Łopuszańska 24G, 02-220 Warszawa
tel.: +48 22 292 18 18
e-mail: warszawa@peko.pl